گراتک > مرکز آموزش > توسعه وردپرس > آموزش مدیریت برگه و نوشته ها در وردپرس
توسعه وردپرسمرکز آموزش ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۳۸۱ بازدید

آموزش مدیریت برگه و نوشته ها در وردپرس

همانطور که میدونید، محتوا یکی از مهمترین و حیاتی ترین عناصر وب سایت ها هستش که اگر کیفیتی مناسب داشته باشد، باعث رشد زیاد وب سایت شما خواهد شد. در وردپرس به صورت پیشفرض دو نوع ساختار محتوایی وجود دارد، برگه (PAGE)  و نوشته(POST) . تو این آموزش از مرکز آموزش گراتک تصمیم دارم نحوه مدیریت برگه و نوشته ها در وردپرس رو به شما آموزش بدم.

تفاوت نوشته و برگه:

برگه و نوشته ها اگرچه ظاهر یکسانی دارند، اما در واقع برای اهداف متفاوتی استفاده میشوند. در ادامه با برخی از ویزگی های برگه و نوشته ها آشنا میشیم.

ویژگی های نوشته ها:

  • از پست ها برای ایجاد محتوای وبلاگ، مقالات و سایر محتوای فهرست شده در صفحه وبلاگ شما استفاده می شود. این محتوا، محتوای زماندار میباشند و ممکن است هر از چندگاهی تغییر کنند.
  • نوشته ها امکان ارسال دیدگاه دارند.
  • نوشته ها قابلیت دسته بندی و برچسب گذاری دارند.
  • میتونید برای نوشته ها نویسنده ایجاد کنید.

ویژگی های برگه:

  • برگه ها برای صفحات و محتوایی که نیاز به تغییر ندارند( یا اندک است) استفاده میشوند. به این محتوا اصطلاحا محتوای ایستا میگویند. برای مثال صفحات تماس با ما ، درباره ما، قوانین و مقرارت و …
  • به طور معمول، برگه ها قابلیت کامنت گذاری ندارند.
  • امکان تعیین قالب اختصاصی برای این نوع محتوا وجود دارد.
  • در برگه های مثل نوشته ها، امکان دسته بندی، برچسب گذاری و.. نیست. اما میتوانید آن ها را به صورت سلسله مراتبی تعریف کنید.(برگه والد و فرزند)

اضافه کردن نوشته جدید:

ابتدا وارد پیشخوان وب سایت خود شوید و در منو، اشاره گر موس رو برروی گزینه «نوشته ها» نگه دارید و سپس گزینه «افزودن نوشته» را انتخاب نمایید. در صحفه باز شده که مشابه تصویر زیر است،  ابتدا باید برای نوشته خود یک عنوان اضافه کنید.

افزودن نوشته

 

ویراشگر متن وردپرس

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، یک ویرایشگر که به شما قابلیت نوشتن متن را میدهد، وجود دارد و با استفاده از ابزارهایی در بالای ویرایشگر وجود دارد می توانید متن داخل صفحه را شخصی سازی کنید.

ویرایشگر متن در وردپرس

 

اضافه کردن تصویر:

برای اضافه کردن تصویر باید برروی دکمه «اضافه کردن پرونده چند رسانه ای» بزنید تا پنجره ای مانند تصویر زیر برای شما باز شود که به شما پرونده های داخل رسانه را نمایش میدهد. در پنجره شما میتوانید تصویر دلخواه خود را انتخاب و سپس «دکمه گذاشتن» در نوشته را بزنید تا تصویر انتخاب شده، در متن قرار داده شود. همچنین شما میتوانید در تب «بارگذاری پرونده»، تصاویر دلخواهتون رو آپلود کنید.

افزودن پرونده چندرسانه ای در نوشته

 

باکس انتشار:

خوب تا اینجا یاد گرفتیم که چطور میتونیم محتوای خودمون در نوشته جدید قرار دهیم. حالا میریم سراغ نحوه انتشار نوشته جدیدمون. به طور پیشفرض، باکسی تحت عنوان «انتشار» در سمت چپ قرار دارد که شامل موارد زیر میباشد.

  1. ذخیره پیش نویس: اگر که نوشته جدید هنوز حاضر نیست و فکر میکنید که نیاز به وایریش دارد، میتونید با انتخاب این گزینه نوشته رو با همین تغییرات ذخیره کنید و ادامه ویرایش رو بعدا انجام دهید. توجه کنید که زمانی که نوشته ای در حالت پیش نویس باشد،برای کاربران شما قابل مشاهده نخواهد بود.
  2. پیش نمایش تغییرات: اگر که بخواهید یک پیش نمایش از نوشته خودتون داشته باشید، میتونید با زدن این دکمه، این کار رو انجام بدید.
  3. وضعیت: در این بخش مشخص می کنید که محتوا در چه حالتی قرار گرفته باشد. این بخش شامل حالت «پیش نویس» و «در انتظار بازبینی» می باشد که پس از انتشار محتوا حالت سوم یعنی «منتشر شده» نیز به این لیست اضافه خواهد شد.
  4. قابلیت مشاهده: با استفاده از این بخش میتونید مشخص کنید که قابلیت مشاهده این نوشته به چه صورت باشد. این قسمت سه حالت «عمومی» ، «خصوصی» و «محافظت شده با رمز عبور» میباشد. زمانی که در حالت اول یعنی عمومی باشد، تمام کاربرانی که در سایت هستند میتوانند این نوشته رو ببینند. اگر که در حالت خصوصی باشد، فقط شما میتوانید آن را ببینید.در حالت رمزدار هم میتوانید یک رمز برای این نوشته ایجاد کنید تا زمانی که کاربری وارد این نوشته میشود، برای دیدن آن مجبور به وارد کردن رمز باشد.
  5. انتشار: با استفاده از این گزینه میتوانید زمان انتشار نوشته را مشخص کنید. میتوانید نوشته را همین حالا منتشر کنید و یا اینکه ترجیح میدهید نوشته در یک تاریخ مشخص منتشر شود.

انتشار نوشته و یا برگه

 

دسته بندی نوشته ها:

همانطور که میدونید، شما باید نوشته ها رو دسته بندی و مرتب سازی کنید، که باعث سازماندهی محتوای شما خواهد شد که این سازماندهی از سردرگمی کاربران شما جلوگیری خواهد کرد. برای دسته بندی نوشته خودتون، باید از باکس دسته بندی که در سمت چپ قرار دارد استفاده کنید. برای اضافه کردن دسته بندی های جدید، از بخش نوشته←دسته اقدام کنید. در صفحه دسته ها، فقط کافیه که یک نام و نامک (نامک ترجیحا لاتین باشد) برای دسته جدید تعریف کنید در صورتی که قصد تعریف آن را به صورت سسله مراتبی دارید، میتوانید دسته مادر آن را مشخص کنید. توجه کنید که شما باید یک دسته بندی پیشفرض برای سایت خودتون تعریف کنید و همچنین تمامی نوشته ها باید دسته بندی داشته باشد. چون که انتخاب دسته بندی برای نوشته اجباری میباشد.

دسته بندی نوشته ها

برچسب:

تگ یا برچسب قابلیتی است که به شما این امکان را می دهد تا نوشته خود را با توجه به یکسری کلمات کلیدی خاص مشخص کنید که میتواند برای سئوی سایت شما بسیار مفید باشد. برخلاف دسته بندی، برچسب گذاری اجباری نیست. اگر به سایت خود به چشم یک کتاب نگاه کنید دسته‌ ها مانند فهرست مطالب و برچسب‌ ها مانند اصطلاحات مندرج در پاورقی هستند.

برچسب گذاری نوشته ها

 

تصویر شاخص:

تصویری است که در صفحه لیست نوشته های وبلاگ یا گاهی در بالای پست ها ظاهر می شود. همچنین این تصویر در کنار عنوان نوشته در صفحه اصلی و به صورت کاوری برای مقاله میباشد. اگر که یک کتاب را در نظر بگیرید، عکس روی کتاب، مشابه تصویر شاخص هست. شما میتوانید از بخش تصویر شاخص، یک تصویر کاور برای نوشته خود تعریف کنید.

 

تصویر شاخص

اضافه کردن برگه جدید:

برای اضافه یک برگه جدید، از منوی پیشخوان در قسمت برگه ها، به زیر منوی افزودن جدید بروید. همانطور که در صحفه باز شده مشاهده میکنید، تقریبا شکلی مانند صفحه افزودن نوشته دارد ولی با این تفاوت که شما نمیتوانید دسته بندی ، برچسب گذاری و برخی موارد دیگر را انجام بدهید. در ادامه با بخش های اضافی برگه ها آشنا میشویم.

افزودن برگه در وردپرس

باکس ویژگی برگه:

  1. مادر: این بخش به شما این قابلیت را میدهد که برگه را ها به صورت سلسله مراتبی تعریف کنید(والد فرزندی). برای نمونه شما می‌توانید برگه‌ای با نام دربارهٔ من داشته باشید و برای این برگه، زیربرگه‌هایی با نام‌های دوران کودکی و سابقه کاری بسازید. محدودیتی برای تعداد این زیربرگه‌ها وجود ندارد.
  2. قالب: اگر پوسته شما از چندین طرح قالب برای صفحه برگه پشتیبانی کند، در قسمت «قالب» می‌توانید اسم این قالب‌ها را ببینید. با انتخاب هر کدام از آن‌ها، ظاهر برگه از حالت پیش‌فرض خارج شده و این قضیه به زیبایی سایت شما کمک شایانی خواهد کرد.
  3. ترتیب: برگه‌ها معمولاً براساس حروف الفبا مرتب شده‌اند. اما شما می‌توانید ترتیب خود را به وسیلهٔ وارد کردن یک عدد (مثلاً ۱ برای اولی) در این کادر وارد نمایید. چیدمان برگه ها را می توانید براساس شماره که به آنها می دهید تعیین کنید.

ویژگی های برگه

ویدئو آموزشی مدیریت برگه و نوشته

 

 

پیروز و سربلند باشید. ??

 


    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    پربازدیدترین مطالب