گراتک > مرکز آموزش > برنامه نویسی و توسعه نرم افزار > جنگ بر سر PHP و ASP دیگر بس است!!
برنامه نویسی و توسعه نرم افزارمرکز آموزش ۱۳۹۵/۰۲/۰۴ ۲۹۴۶ بازدید

جنگ بر سر PHP و ASP دیگر بس است!!

یکی از مهمترین مواردی که همیشه باعث به وجود آمدن بحث های بدون پایان در میان وبمستران و برخی طراحان وب شده است موضوع PHP یا ASP است. آیا واقعا این دو زبان ساخته شده اند تا با هم مقایسه شوند؟ در این مقاله قصد داریم به صورت حرفه ای تر به این موضوع بپردازیم.

ماهیت موضوع چیست؟

ماهیت موضوع این است که PHP و ASP.NET هر دو زبان برنامه نویسی سمت سرور هستند.

PHP توسط لینوکس پشتیبانی می شود و می توان به نوعی آن را متن باز نامید. علت این امر نیز آن است که برنامه نویسان این سیستم را توسعه می دهند.

ASP.NET نیز سمت سرور اجرا می شوند. این زبان به صورت انحصرا در اختیار مایکروسافت است. تحت .NET کار می کند و همین امر باعث شده است ارتباط خیلی خوب و قوی با زبان های تحت ویندوز مثلا C# برقرار کند.

مقایسه زبان های برنامه نویسی با هم اشتباه است!

چرا باید زبان های برنامه نویسی را با هم مقایسه کنیم؟ اگر کمی عمیق تر به موضوع فکر می کنیم متوجه خواهیم شد هر زبان برای کاربرد خاصی نوشته شده است. در همین میان ممکن است بعضی زبان ها با گذشت زبان پیشرفت زیادی کرده باشند و برخی نیز عقب مانده باشند. پس بهتر است امکانات هر دو زبان را بشناسیم و نسبت به نیاز پروژه انتخاب کنیم.

امکانات PHP

پیاده سازی پروژه با PHP معمولا ساده تر است و زمان کمتری از برنامه نویس می گیرد.

PHP بر روی سرورهای لینوکس پشتیبانی می شود. لینوکس نیز یک سیستم عامل رایگان است. در نتیجه هزینه میزبانی سرور شما به مراتب کمتر از سرورهای ویندوزی است.

PHP قابلیت توسعه پذیری بیشتری دارد. به علت این که این زبان Open Source است، امکانات آن نسبت به نیاز برنامه نویسان توسعه داده می شود.

امکانات ASP.NET

ASP.NET یک تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از .NET است. به همین دلیل هماهنگی زیادی با زبان های برنامه نویسی مثل C# را دارد. اکثر شرکت ها از ASP.NET برای تولید نرم افزارهای تحت وب، متناسب به نیاز سیستم و هماهنگ با نرم افزار و اتوماسیون های شرکت که قبلا تحت .NET نوشته شده اند استفاده می کنند.

ASP.NET تحت سرورهای ویندوزی پشتیبانی می شود. ویندوز حدودا ۱۰۰ دلار هزینه دارد. از طرفی این سرورها نیاز به پشتیبانی بیشتری نسبت به سرورهای لینوکسی دارند. در نتیجه هزینه میزبانی سرورهای ویندوزی به مراتب بالاتر از سرورهای لینوکسی است.

و در آخر کدهای برنامه نویسی ASP.NET به مراتب پیچیده تر از PHP هستند و در نتیجه پیاده سازی نیاز به زمان بیشتری دارد.

امنیت کدام یک بیشتر است؟

به هیچ عنوان به صورت کلی نمی توانیم در مورد امنیت یک سیستم سخن بگوییم. امنیت از طرفی وابسته به امنیت سرور و میزبان وب است. اکثر سایت ها بر روی سرورهای اشتراکی اجرا می شوند. همین امر باعث به وجود آمدن دقدقه در بحث امنیت سرور می شود.

از طرفی نیز به برنامه نویسی سیستم ارتباط دارد. به طور کلی می توان گفت امنیت نرم افزاری وابسته به دانش برنامه نویس و توسعه دهنده سیستم است. اما باید این مورد را نیز در نظر بگیریم که مایکروسافت تدابیر امنیتی زیادی برای زبان های برنامه نویسی خود در نظر گرفته است. همین مورد باعث برتری نسبی ASP.NET به PHP شده است.

لینوکس یک سیستم عامل فوق العاده قدرتمند و امن محسوب می شود. به علت متن باز بودن سیستم هنوز ویروسی برای آن ساخته نشده است.

سخن آخر

بر روی زبان های برنامه نویسی تعصب نداشته باشید و برای انتخاب هر کدام معیار و ملاک مشخصی داشته باشید.

اگر به این موضوع علاقه دارید و یا در حوزه برنامه نویسی وب فعالیت می کنید، نظر خود را با کاربران در میان بگذارید.

موفق باشید


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

پربازدیدترین مطالب