گراتک > مرکز آموزش > برنامه نویسی و توسعه نرم افزار > نقد و بررسی Nginx ،Apache و Lite speed
برنامه نویسی و توسعه نرم افزارمرکز آموزش ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ۳۷۵۰ بازدید

نقد و بررسی Nginx ،Apache و Lite speed

آپاچی

آپاچی یک برنامه اجرایی HTTP SERVER در محیط کامپیوتری است که به دلیل برخی از امکانات ویژه‌ای که دارد به سرعت در حال گسترش است. می‌توان گفت که آپاچی برای برنامه نویسان حرفه‌ای برنامه‌ای فوق العاده‌است که به لحاظ امنیتی نیز به حفاظت سرورها و برنامه‌های موجود در آنها کمک می‌کند.

متداول ترین استفاده از ویژگیهای این برنامه htaccess. است که طراحان حرفه‌ای در محیط لینوکس از آن بهره می‌گیرند. برای نمونه زمانی که بخواهند اولین صفحه در سایت صفحه بخصوصی باشد با یک دستور در آن پرونده (فایل) این امر ممکن می‌گردد و یا زمانی که صاحب سایت مایل نیست که فایلهای موجود در سرور وی توسط دیگران دزدیده شود و بخواهد که مانع از پیوند مستقیم آنها شود آپاچی کمک می‌کند تا به خواستشان برسند. زمان که برنامه نویس بخواهد که محل واقعی صفحات دیده نشود نیز این برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقش وب سرور LAMP را رسماً وب سرور Apache (آپاچی) ایفا می کند. سرویس دهنده ی اچ‌تی‌تی‌پی آپاچی که بیشتر آن را آپاچی می‌نامند، یک برنامه‌ی وب سرور است که نقش کلیدی در توسعه دنیای وب ایفا می‌کند و اکثر شرکت های هاستینگ از این وب سرور برای ارائه خدمات میزبانی خود استفاده می کنند. در سال ۲۰۰۹ آپاچی اولین برنامه ی وب سرور بود که حدود ۱۰۰ میلیون وب‌ سایت به کمک آن سرویس‌دهی می‌کردند. آپاچی به‌طور معمول در محیط‌ های بر پایه یونیکس و لینوکس استفاده می‌شود.

لایت اسپید

لایت اسپید ( Lite speed ) وب سروری است بر پایه عملکرد و سرعت بالا. لایت اسپید ( Lite speed ) بسیار شبیه آپاچی هست و براحتی میتواند جایگزین آن شود. کنترل پنل بسیار ساده برای نصب آن از دلایل محبوبیت آن است. به دلیل سرعت بالای این وب سرور و استفاده و نصب بسیار ساده میتوانید وب سایت خود را به این سیستم مجهز کنید. لایت اسپید عملکرد و مقیاس پذیری فوق العاده بالایی دارد و تقریبا سرعتش شش برابر سریع تر از آپاچی است.برای محتوا های ایستا یا استاتیک لایت اسپید ( Lite speed ) از thttpd , boa و TUX استفاده میکند و برای محتوای پویا یا دینامیک لایت اسپید ( Lite speed ) تا ۵۰% سریع تر در سرویس های نوشته شده در php است نسبت به آپاچی و این به دلیل استفاده از mod_php است که در این وب سرور استفاده شده.از ورژن ۳ لایت اسپید ( Lite speed ) به بعد این سرویس همواره کنار وب هاستینگ ها بوده و از کنترل پنل های سی پنل ( Cpanel ) ، دایرکت ادمین ( Direct Admin ) و … پشتیبانی میکند.همچنین لایت اسپید ( Lite speed ) بهترین انتخاب برای هاستینگ اشتراکی میباشد زیرا هم از سرعت بسیار بالا و هم از امنیت خوبی برخوردار است.

انجین ایکس

NGINX که “engine-x” تلفظ میشود ، وب سروری رایگان با حجم پایین و کارایی بسیار بالا است که تحت لایسنس BSD منتشر شده است، بهترین امتیاز این وب سرور در پشتیبانی فایل های استاتیک است. این وب سرور مصرف رم بسیار پایین و سرعت پاسخگویی بسیار بالا به درخواست ها را دارا میباشد. از این وب سرویس بیشتر برای سیستم‌های لود بالانس استفاده میشود. این نرم افزار علاوه بر وب سرور نیز وظایف دیگری بر عهده دارد ، برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت ان رجوع کنید. بر طبق گفتهٔ نت‌کرافت، در حال حاضر ۷٪ از دامنه‌های اینترنت از این وب سرور استفاده می‌کنند.

آپاچی یک وب سرور process-based در حالی که nginx یک وب سرور event-based بهمین دلیل nginx سریعتر از آپاچی است و همچنین به ازای درخواست های HTTP مشابه حافظه رم کمتری مصرف می کند، از طرفی دیگر آپاچی خیلی قدیمی تر بوده و امکانات و قابلیت های بیشتری نسبت به nginx دارد البته از نظر امکانات لازم برای یک وب سرور هر دو کامل هستند بیشتر منظورم امکانات خاص مانند digest access authentication یا htaccess است.

به گفته اغلب کارشناسان راه اندازی وب سرور nginx ساده تر از آپاچی است.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

پربازدیدترین مطالب