گراتک > مرکز آموزش > بازاریابی و تبلیغات > خرید اینترنتی یا تجارت الکترونیکی
بازاریابی و تبلیغاتمرکز آموزش ۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۴۷۲۸ بازدید

خرید اینترنتی یا تجارت الکترونیکی

خرید اینترنتی یا تجارت الکترونیکی چیست؟

این نوع خرید ها یا به عبارتی این فروشگاه ها  بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه گذاشتند، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعه مشخصات و ویژگی‌های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می‌کند. این سفارش‌ها پس از بررسی و تایید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شود و وجه کالا به روش‌های مختلف قابل پرداخت می‌باشد. امروزه تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده‌است.

اغلب پرداخت در این فروشگاه‌های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. کارت‌های پرداخت الکترونیک، چه به صورت مجازی (فقط قابل استفاده در فضای اینترنت) و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیط‌هایی هستند. البته فروشگاه‌های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.

فروشگاه‌های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی‌زنند.

خرید اینترنتی در جهان روز به روز به صرفه تر و مناسبتر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت/کیفیت و خدمات کالا را به مصرف‌کنندگان می‌دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند..

استفاده از اینترنت به عنوان مهمترین بستر ارتباطی در تجارت الكترونیكی همزمان با رشد روزافزون شبكه جهانی ارتباطات باعث پیدایش مدل های گوناگونی در این تجارت گردیده است. این مدلها حاصل تعامل سه گروه اصلی از افراد یك جامعه، از دیدگاه اقتصادی، هستند كه عبارتند از دولت یا سازمان های وابسته، سازمانهای تجاری و اقتصادی، تولیدكنندگان كالا و ارائه كنندگان خدمات  و در نهایت مردم عادی كه خریداران نهایی كالا یا خدمات  هستند. مدلهای مختلف تجارت الكترونیكی از تعامل این سه گروه اصلی حاصل میشوند.

هر خرید و فروشی که در فضای اینترنت انجام می شود، تجارت الکترونیک گفته می شود و منظور ما از تجارت الکترونیک دقیقاً همین است.

حالا یک سوال پیش می آید و آن هم این است که چرا مردم باید نیاز خود را از طریق اینترنت برطرف کنند؟ و چرا باید محصولات خود را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنند؟
در اینجا مزیت تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار می دهیم

مزایای فروشگاه اینترنتی

  • صرفه جویی در زمان

با خلق و طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان برای کاربران فراهم می شود که تنها با چند کلیک تمام نیاز های خود را خریداری کنند و این امر تا حد زیادی در زمان صرفه جویی می کند.

  • صرفه جویی در سوخت

بازار صنایع سوختی هر روزه با افزایش و کاهش هزینه های سوخت در جدال هستند. یکی از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین این است که افراد دیگر برای خرید نیاز به وسایل نقلیه ندارند در نتیجه هزینه ای برای سوخت پرداخت نخواهند کرد.

  • صرفه جویی در انرژی

گاها خرید نیاز به زمان زیادی دارد و به همین دلیل ممکن است خسته کننده باشد. بدتر از این زمانی است که محصول مورد نظر شما در بازار موجود نباشد. طراحی فروشگاه اینترنتی ، این مشکل را نیز برطرف کرده است. در خرید اینترنتی لازم نیست شما انرژی پر ارزشتان را هنگام خرید صرف کنید.

  • مقایسه قیمت ها

یکی از مزیت هایی که در طراحی سایت (طراحی فروشگاه اینترنتی) موجود است، امکان مقایسه است. در واقع این یک نوآوری پیشرفته است که اجازه می دهد تا به راحتی برند ها و قیمت ها را تنها با چند کلیک بررسی و مقایسه کنید. با این امکان کاربران قادر خواهند بود تا مقرون به صرفه ترین فروشگاه اینترنتی را برای خرید محصول مورد نظر خود انتخاب کنند.

  • دسترسی ۲۴ ساعته

فروشگاه اینترنتی امکان خرید را در طول ۲۴ ساعت روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال فراهم می کند. در حالی که به ندرت می توانید فروشگاهی را پیدا کنید که ۲۴ ساعته در طول تمام هفته باز باشد. طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم کرده و به خریدار اجازه می دهد تا به صورت آزاده در هر زمان که می خواهد به خرید بپردازد.

  • عدم وجود صف

با طراحی فروشگاه اینترنتی این مشکل نیز برطرف می شود. در هنگام خرید اینترنتی هیچ گونه صف طولانی برای خرید کالای مورد نظر شما وجود ندارد. تمام فروشگاه های اینترنتی با ویژگی های سفارش شخصی منحصر به فرد برای خرید طراحی شده اند.

  • جستجوی آسان کالا

این نوع طراحی سایت به کاربر این امکان را می دهد تا به راحتی، کالای مورد نظر با رنگ، سایز، مدل و سبک خاص خود را برای خرید بیابد. علاوه بر این می تواند به راحتی وجود و یا عدم وجود کالا ها را بررسی کند.

معایب استفاده از فروشگاه اینترنتی

علاوه بر مزایا، معایبی نیز وجود دارد. با وجود موفقیت هایی که در طراحی فروشگاه اینترنتی وجود دارد هنوز هم وجود یکسری معایب موجب شکایت افرد می شود. این معایب عبارتند از:

  • عدم امکان بررسی کالا از نزدیک

یکی از مشکلاتی که در خرید اینترنتی افراد با آن مواجه هستند، عدم بررسی کالا از نزدیک است. در فروشگاه اینترنتی تنها شرح محصول و عکس آن نمایش داده می شود که این موجب بروز مشکل برای خریداران آنلاین می شود.

  • کاهش رضایت در لحظه

برخلاف خرید در دنیای واقعی، کاربر بعد از خرید کالای مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی قادر به استفاده بلافاصله از محصول که موجب ایجاد رضایت بیشتر می شود، نخواهد بود. در خرید آنلاین، مشتری باید مدتی برای دریافت محصول درب منزل خود صبر کند.

  • موانع فناوری

سرعت پایین اینترنت و کندی در لود شدن صفحات سایت ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آنها از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از سایت های فروش اینترنتی است.

  • موانع امنیتی

عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات از جمله مهم ترین نگرانی های مشتریان است و باعث می شود که بسیاری از افراد به فروشگاه های اینترنتی اعتماد نکنند.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

پربازدیدترین مطالب