یکی از امکاناتی که اکثر شبکه های مجازی در اختیار شما قرار می دهند امکان ساخت صفحه اختصاصی برای سایت و یا شرکت خود است.. توجه داشته باشید که صفحه ای که در شبکه اجتماعی می سازید از نظر گوگل یک صفحه ی هم موضوع با شما است و هر لینک از آن به سایت شما به معنی افزایش ارزش سایت شما از نظر گوگل خواهد بود. برخی از این شبکه های اجتماعی بهترین مکانی هستند که می توانید مطالبتان را در آنجا بگذارید و رشد آن ها را تماشا کنید. چرا؟ چون کاربری که پروفایل خود را در این شبکه ها هر روز چک می کند.
فیسبوک (Facebook)
این شبکه اجتماعی در ۴ فوریه ۲۰۰۴ توسط جوانی به نام مارک زاکربرگ به وجود آمد. و در طی ۱۲ سال موفق به جمع آوری بیش از ۱.۵۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه شد. این حجم بالای کاربران به طور خودکار منجر به ارتباط با مردم در اقصی نقاط دنیا و آشنایی آنها با کسب و کار شما میشود. فیس بوک برای کاربران خود، محیطی را ایجاد میکند که آنها میتوانند اتاقی متشکل از دوستان و آشنایان را برای خود ترتیب دهند. بنا بر آمارهای رسمی بیش از یک میلیون کسب و کار کوچک و متوسط از این رسانه برای تبلیغات تجاری خود استفاده میکنند.
فیسبوک (Facebook) بزرگترین شبکه ارتباط اجتماعی (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضای حقیقی ثبت شده) در اینترنت است. هماکنون فیس بوک تشکیلات اداری مجهزی، شامل ۷ ساختمان در پالوآلتو و صدها نفر کارمند دارد.
طبق آماری که دوازدهم آگوست ۲۰۰۸ توسط موسسه “کام اسکور” منتشر شده است، هماکنون سایت فیس بوک پر مخاطبترین وبسایت اجتماعی جهان است و حدوداً ۱۳۲ میلیون نفر کاربر دارد که ۶۳ درصد آنها خارج از آمریکای شمالی قرار دارند.
توییتر (Twitter)
اصطلاح توییتر از ماه مارس سال ۲۰۰۶ بود که با راهاندازی سایت Twitter.com توسط سه دوست به نامهای Jack Dorsey ,Biz Stone و Evan Williams بر سر زبانها افتاد و با سرعتی باورنکردنی دهان به دهان چرخید و چیزی نگذشت که ده ها سایت با خدماتی مرتبط با توییتر افتتاح شد. چیزی که بیش از همه، توییتر را محبوب کرد، امکان دنبال کردن (Following) افراد دیگر و یا دنبال شدن (Follower) توسط افراد دیگر بود.
توییتر نوعی سرویس شبکه اجتماعی و میکروبلاگینگ آنلاین است که به کاربرانش امکان میدهد پستهایی متن محور تا ۱۴۰ کاراکتر را، معروف به “توییت”، بفرستند و بخوانند.
حال ممکن است این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پستهایتان درتوییتر با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست؛ اما بنا بر آمار این رسانه ارتباط اجتماعی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهانه فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۱۴۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال میدهند. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانه پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخدهی به سوالات آنها و انتشارآخرین اخبار استفاده میکنند و همزمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم پیگیری میکنند.
لینکدین (Linkedin)
لینکدین در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۲ تاسیس و در ۵ می ۲۰۰۳ راهاندازی شد. این وبسایت یکی از محبوبترین رسانههای اجتماعی در بین شبکههای حرفهای بوده و در ۲۴ زبان زنده دنیا در دسترس است و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد.
این شبکه اجتماعی حرفهای هدفی ساده را در سر میپروراند: اتصال دادن حرفهایهای جهان با یکدیگر به منظور افزایش کارایی و موفقیت آنها.
با پیوستن به این شبکه اجتماعی کاربران میتوانند به افراد، مشاغل، اخبار، اطلاعات جدید و دیدگاههای مختلفی که میتوانند در ارتقا حرفهای آنها تاثیرگذار باشند، دسترسی پیدا کنند. اگر به دنبال برقراری ارتباط با افرادی هستید که در صنایع و موقیعت شغلی مشابه شما هستند، این شبکه گزینه بسیار مناسبی است.
گوگل پلاس (Google Plus)
این وبسایت در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ راهاندازی شد و در دسامبر سال ۲۰۱۵ به جمع بزرگ ۴۱۸ میلیون کاربری فعال ملحق شد.
Google Plus سرویس جدید Google برای حضور در عرصه نرمافزارهای اجتماعی است. در این سرویس همانند دیگر سرویسهای شرکت، Google سعی نموده فناوری را به خدمت بگیرد تا بتواند رقبا را کنار بزند. قدرت موتورهای جستجوی آن، گوگلپلاس را به ابزاری محبوب و پراستفاده برای هر کسب و کار کوچکی تبدیل کرده است. در حال حاضر شرکت Facebook جدیترین و قویترین شرکت برای رقابت با گوگل است.
Google Plus در واقع تواناییهای بیشتری نسبت به رقیب خود Facebook دارد. یکی از تواناییهای این سرویس که آنرا از رقیب خود Facebook متمایز نموده است سرویس حلقههای آن است.
در واقع شما میتوانید با این حلقهها، پیامها و اشتراکات خود را بسیار شخصی و تعریف شده نمایید. و حتی حلقههای خود را بسازید و آنرا مدیریت کنید. دوستان و همکاران و همکلاسیها و حتی فامیل خود را در یک یا چند حلقه مشترک نموده و حق دسترسی های محتلفی به هر حلقه بدهید.
اینستاگرام (Instagram)
اینستاگرام که یکی از محبوب ترین شبکه اجتماعی نزد ما ایرانیان است. این شبکه در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شده است و صاحب اصلی آن نیز فیسبوک می باشد. با این برنامه می توان تصویر، متن، ویدئو اشتراک گذاری کرد و با دیگران نیز در ارتباط بود. با استفاده از اینستاگرام می توانید به آسانی خدمات و محصولات خود را به کاربران این شبکه اجتماعی معرفی کنید و بخش بازاریابی خود را تقویت و کسب و کار خود را رونق بخشید.
بدون شک امروزه شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در سئو وب سایت ها نیز ایفا می کنند.